mMedica to rozwiązanie, które zaspokoi potrzeby zarówno tych, dla których głównym zadaniem, jakie ma realizować program, są rozliczenia z NFZ, jak i tych, którzy na pierwszym miejscu stawiają przyspieszenie i wspomaganie obsługi pacjenta oraz tworzenie dokumentacji medycznej. mMedica to program stworzony przez specjalistów w swojej branży. Funkcje obsługi rozliczeń z NFZ projektowali i tworzyli specjaliści od rozliczeń i statystycy. Projektowanie części związanej z obsługą medyczną powierzyliśmy lekarzom. Pracownicy służby zdrowia uczestniczyli również w projektowaniu i weryfikacji interfejsu. Natomiast współpracą z bazą danych i techniczną stroną projektu zajęli się informatycy.

Podstawowe cechy:

  • mMedica zapewnia pełne rozliczanie z NFZ;
  • mMedica to bogaty pakiet narzędzi wspomagających i przyśpieszających obsługę pacjenta;
  • mMedica obsługuje pełną komunikację z NFZ – automatyczne przesyłanie i odbieranie danych, import słowników udostępnianych przez NFZ, obsługa  korekt zarówno za rok bieżący, jak i poprzedni;
  • mMedica pozwala na rozbudowę programu przy zachowaniu zarówno zgromadzonych danych, jak i pieniędzy wydanych na zakup poprzednich wersji;
  • rozbudowa w formie rozszerzeń, a nie zakupu nowych programów;
  • mMedica dostosowuje się do potrzeb – możliwość wyboru odpowiedniej wersji aplikacji;
  • mMedica zapewnia bezpieczeństwo zgromadzonych danych – tworzenie kopii zapasowych oraz możliwość odtwarzania bazy na podstawie danych zgromadzonych w NFZ;
  • mMedica pozwala zachować ciągłość rozliczeń – kontrola limitów, poprawne sprawozdania zbiorcze z uwzględnieniem wszystkich pozycji od początku obowiązywania umowy;
  • mMedica obsługuje funkcje związane z systemem RUM (centralny słownik personelu, karty elektroniczne, kupony);
  • mMedica korzysta z wydajnej i bezpłatnej bazy danych pozwalającej na pracę w dużych instalacjach sieciowych – nawet najprostsza wersja programu może pracować w sieci obsługującej wiele stanowisk.

W Nowym Gabinecie połączyliśmy nowoczesne rozwiązania z tradycyjnie skutecznym i sprawdzonym systemem mMedica. Pogodziliśmy bogactwo funkcji z wygodą obsługi. W ten sposób powstał pakiet narzędzi pozwalających na proste i szybkie prowadzenie kompletnej kartoteki pacjenta. Dzięki pomocy kilkudziesięciu lekarzy – uczestniczących w pilotażowych wdrożeniach – dostosowaliśmy program do wymagań specjalistów z różnych dziedzin. Najważniejsze cechy nowego gabinetu mMedica:

  • bardzo prosta i intuicyjna obsługa;
  • kompletna informacja o pacjencie;
  • rzeczywista pomoc przy diagnozowaniu dzięki szybkiemu dostępowi do historii leczenia;
  • automaty ułatwiające i przyśpieszające pracę;
  • obszerna lista zdefiniowanych wydruków, z możliwością definiowania własnych.

Organizacja informacji i sposób pracy

Dane są prezentowane na przejrzystych i czytelnych ekranach. Podstawowe okno wizyty przedstawia ważne informacje z historii choroby leczonego pacjenta: stale podawane leki, choroby przewlekłe, czynniki ryzyka i inne. Można również samodzielnie określić, jakie dodatkowe informacje będą wyświetlane na głównym ekranie wizyty. Dodatkowym elementem zwiększającym efektywność pracy jest opcja wykorzystania ekranów dotykowych.

Informacje i funkcje są pogrupowane tematycznie, tak aby elementy wykorzystywane na określonym etapie pracy (np. wystawianie recepty) były łatwo i szybko dostępne. System tekstów standardowych i szablonów wizyt znacznie przyspiesza wprowadzanie informacji o stanie zdrowia pacjenta. Używając zdefiniowanych szablonów można błyskawicznie zapisać potrzebne informacje.

Dane medyczne pacjenta można przeglądać na kilka różnych sposobów, włącznie z tradycyjną historią wizyt – analogiczną do dokumentacji „papierowej”. Również ta funkcja została wyposażona w wiele udogodnień. Jednym z nich jest możliwość wyboru zakresu przeglądanych informacji (np. badania fizykalne i przepisane leki). Aby umożliwić dostosowanie programu do indywidualnych potrzeb oraz zwiększyć wygodę i komfort pracy, wersja ”+” została wyposażona w opcje konfiguracji funkcji dostępnych na ekranach: Wizyty, Danych medycznych, Skierowań oraz Recept. Dodatkowo można również określić kolejności wyświetlanych funkcji np. na początku ustawiając te najczęściej używane.

Leki i recepty

  • Wszystkie informacje związane z lekami są zgromadzone w jednym miejscu. Szereg dodatkowych funkcji ułatwia dostęp do informacji o lekach i przepisywanie recept:
  • sprawdzenia ostatnio przepisanych, z opcją szybkiego przeniesienia ich na receptę i funkcją tworzenia duplikatu wystawionej recepty;
  • kilka słowników leków usprawniających proces wystawiania recept;
  • automatyczne mechanizmy wykrywania uprawnień pacjenta do refundacji (recepta “P”) dla leków wybranych ze słownika Pharmindex;
  • automatyczne wyliczanie czasu na jaki wystarczy przepisana ilość leku;
  • możliwość edycji leków dodanych do recepty;
  • automatyczne wpisywanie informacje o dawkowaniu, sposobie podawania przepisanych leków, do listy zaleceń dla pacjenta.

Dokumenty i wydruki

Nowy Gabinet zawiera funkcje drukowania podstawowych skierowań wg wzorów proponowanych przez CNFZ:

  • na badania laboratoryjne;
  • na badania diagnostyczne;
  • do specjalisty;
  • do szpitala;
  • na zabiegi rehabilitacyjne.

Dodatkowe ułatwienie stanowi opcja automatycznego drukowania razem ze skierowaniem, informacji dla pacjenta np. opisującej sposób przygotowania się do zabiegu.

Wersja „+” obsługuje dodatkowo tworzenie i wydruk skierowań do sanatorium, zleceń do pielęgniarki/położnej, zaświadczeń lekarskich, druków N9, informacji dla lekarza kierującego, odmowy pacjenta, zleceń na transport i zaopatrzenie rehabilitacyjne. Dokumenty mogą być drukowane w różnych formatach(A4, A5, recepty). Ponadto wersja „ +” obsługuje mechanizm definiowania własnych wydruków pozwalający tworzyć indywidualne wzory skierowań czy zaświadczeń. Informacje o wystawionych skierowaniach dopisywane są automatycznie do listy zaleceń, drukowanych dla pacjenta. Dane do zwolnienia (dla pacjenta i opieki) wprowadzone podczas wizyty, są nadrukowywane na formularzu zwolnienia.

Dodatkowe funkcje nowego gabinetu

Poza podstawowymi elementami obsługi wizyty nowy gabinet systemu mMedica oferuje wiele rozbudowanych funkcji umożliwiających kompleksową obsługę pacjenta.Wersja ”+” obsługuje rozszerzoną ewidencję szczepień z wykorzystaniem standardowego kalendarza z opcją jego modyfikacji i dodawania szczepień spoza kalendarza. Moduł stomatologiczny z diagramem zębowym jest w pełni zintegrowany z podstawowym systemem obsługi wizyty. Funkcje obsługi wyników badań pozwalają na przechowywanie zdjęć oraz innych materiałów graficznych.

źródło: Asseco